صفحه اصلی پوست اهمیت ماده معدنی سلنیوم در حفظ سلامت انسان و زیبایی پوست (قسمت...

اهمیت ماده معدنی سلنیوم در حفظ سلامت انسان و زیبایی پوست (قسمت اول)

0 535
زیبایی پوست سلنیوم

زیبایی پوست سلنیوم

 

 

مهندس محمد امین احمدی فقیه عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: سلنیوم به عنوان عنصر کم مقدار ضروری در رژیم غذایی انسان و نیز در بدن انسان طبقه بندی می شود.وی گفت: کمبود و یا ازیاد سلنیوم باعث بیماری مختلفی در بدن انسان می شود که البته بحث کمبود آن بیشتر از سمیت و ازدیاد آن است و حد بین ارزش تغذیه ای و سمی بودن سلنیوم برای انسان به طور نسبی کم است.مهندس احمدی فقیه گفت: با کمبود سلنیوم در بدن عناصر سمی دیگر جایگزین شده و باعث اختلالات مختلف می شود.

سلنیوم بعنوان یک آنتی اکسیدان روند پیری را کند می کند. طبق یک تئوری علت پیری از بین رفتن سلولهای سالم توسط رادیکالهای آزاد می باشد و اگر بدن به اندازه کافی آنتی اکسیدان تولید نکند، آسیب ها روی هم انباشته شده وروند پیری سرعت می گیرد.

وظایف سلنیوم

سلنیوم به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد که باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود مقابله کند.

ترکیب سلنیوم با پروتئین موادی به نام سلنوپروتئین تولید می‌کند که این مواد باعث کنترل عملکرد غده‌ی تیروئید می‌شود و نقش فعالی در مراقبت از سیستم ایمنی بدن دارد.

سلنیوم مقاومت بدن را در برابر اثرات سمی فلزات سنگین و مواد آسیب رسان دیگر بالا می‌برد.

سلنیوم قدرت باروری را به خصوص در بین آقایان افزایش می‌دهد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ماده‌ی معدنی وضعیت تولید و حرکت منی دانه‌ها را بهتر می‌کند.

سلنیوم خطر التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد.

 

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سلنیوم می‌تواند از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری کند.

 

موارد استفاده از سلنیوم

سلنیوم در درمان بیماری “كشان” (Keshan) مؤثر است. این بیماری یك اختلال قلبی جدی است كه در زنان و بچه های چینی در محل هایی كه زمین های كشاورزی فاقد مواد معدنی است، دیده میشود. علاوه بر این سلنیوم در درمان بیماریهای شایع دیگر مؤثر و مفید است.

 

▪ این بیماریها شامل موارد زیر است:

 

۱) سرطان.

سلنیوم خطر سرطان پستان، رودهٔ بزرگ، كبد، پوست و ریه را كاهش می دهد. سلنیوم از طریق كمك به ایجاد سلامتی و مبارزه از طریق سلولهای سفید خون، از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می كند.

 

۲) بیماری قلبی.

تحقیقات نشان می دهد كه سلنیوم از طریق كاهش سطح كلسترول بد بدن LDL از سكته قلبی جلوگیری می كند. سلنیوم همچنین شریان ها را از رسوب خطرناك چربی كه مسئله مهمی بعد از یك حملهٔ قلبی است، حفظ می كند.

 

۳) سیستم ایمنی ضعیف شده.

سلنیوم در ساختن سلولهای سفید به بدن كمك می كند و از این طریق سیستم ایمنی را علیه بیماری و عفونت ، فعال و بیدار نگه می دارد.

● سلنیوم در موارد زیر مفید و مؤثر است:

▪ تقویت تولید مثل، از طریق افزایش باروری مرد و همچنین رشد جنین.

▪ به عملكرد طبیعی كبد، تیرویید و پانكراس كمك می كند.

▪ از پیری زودرس، تشكیل آب مروارید و در حد امكان از سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار جلوگیری می كند.

▪ لوپوس، روماتیسم مفصلی و سیروز الكلی كبد را درمان می كند.

 

درمان بیشتر اختلالات پوستی نظیر: فقدان خاصیت ارتجاعی پوست، آكنه، اگزما و پسوریازیس.

ضعف عضلانی یا دردهای عضلانی، بی رنگی موها یا پوست و سفید شدن ناخن‌ها از علائم کمبود سلنیوم محسوب می‌شوند.
 

منابع غذایی

بیشتر سلنیوم مورد نیاز شما از رژیم غذایی تأمین میشود. مخمر آبجو و سبوس گندم. كبد، كره، ماهی و ماهی صدف، سیر، غلات، تخم آفتابگردان و آجیل منابع خوبی از سلنیوم هستند. همچنین سلنیوم در یونجه، ریشهٔ باباآدم، دانه رازیانه، جینسنگ، برگ تمشك و بومادران یافت میشود. در ايالات متحده گوشت و نان مهمترين منابع سلنيوم غذايي مي باشند. تخم مرغ ، آجيل برازيل ، جو ، سير ، نان سبوس دار و برنج قهوه ايي منابع تامین کننده سلنیوم می باشند.

وقتی غذاها به صورت فرآورده غذایی درآیند سلنیوم آنها از بین می رود. شما باید سعی كنید انواع مختلفی از غذاها را به صورت اولیه طبیعی و نه فرآورده ای بخورید. این بدان معنی است كه از غذاهای كنسرو شده، فریز شده و آماده پرهیز كنید.

پست های مرتبط

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

ارسال دیدگاه